De seneste 11 år har Kirsten Clausen arbejdet som gadesygeplejerske i Skanderborg. Sammen med sin makker i Det Opsøgende Team opsøger hun kommunens allermest udsatte borgere og yder hjælp.

For nogle udsatte beboere kan vejen til lægen være lang – selv når den fysiske afstand er kort.

Den afstand nedbryder gadesygeplejersken Kirsten Clausen.

Sammen sin socialfaglige makker Torben Christiansen bygger hun bro mellem Skanderborgs Kommunes udsatte borgere og sundhedsvæsnet, og hjælper dem i den rigtige retning.

"Mange af vores borgere har dårlige erfaringer med myndigheder og sundhedssystemet, men ikke med os. Vi tager ud til borgerne, hvor de opholder sig – i deres hjem, i skove, på marker eller ved mødesteder. Her mødes de ikke af lange ventetider eller af en sagsbehandler, de tidligere har haft dårlige oplevelser med," siger Kirsten.

Det Opsøgende Team har base i Højvangen, der hører under Skanderborg Andelsboligforening. Herfra modtager de henvendelser fra boligorganisationen, politiet, samarbejdspartnere og naboer om socialt udsatte beboere.

Har ikke journalpligt

Målet med Det Opsøgende Team er hjælpe kommunens allermest udsatte til at opnå og bevare kontakt til omverdenen samt gøre dem i stand til at benytte samfundets tilbud. Alle kan henvende sig anonymt til Det Opsøgende Team ved bekymring for en udsat borger.

Læs mere om teamet her.

En vigtig forskel mellem Det Opsøgende Team og andre kommunale sundhedsindsatser er desuden, at Kirsten og Torben ikke har journalpligt.

"Hvis boligafdelingen ringer og udtrykker bekymring for en beboer, så undersøger vi det – men vi skriver ikke rapporter. Vi kommer ikke som politiet og afhører folk. Vi lytter og vurderer situationen," siger Torben.

Som et ægtepar

Når man møder Kirsten og Torben, er man ikke i tvivl om, at de er et godt kollegialt match. De beskriver også deres forhold som et slags andet ægteskab og fuldender sågar hinandens sætninger:

"Vi rækker hånden ud til de svageste. Hvis ikke de tager imod den, er vi der stadig næste gang," siger Torben, og Kirsten tilføjer:

”Ja, for vi er vedholdende og tålmodige. Vi bliver ved, fordi vi ved, at tillid tager tid. Ofte åbner folk først op, når vi kommer igen."

For at mindske mistillid efterlader teamet altid et personligt kort i beboernes postkasse, så de ikke virker skræmmende næste gang, de banker på.

"Vi kører også rundt for at vurdere boliger. Er de overgroede? Vokser tingene op foran vinduerne? Hvis vi får mistanke om, at en beboer er i problemer, undersøger vi det," siger Torben.