Klokken er lidt i syv om morgenen, og servicefunktionær Brian Larsen træder ind ad døren hos Boligselskabet Sjællands Servicecentret i Roskilde. Det har han gjort hver dag i 12 år. Som uddannet bygningssnedker er han vant til at håndtere forskellige opgaver, og dagens første stop er hos Lone Serup i Ringparken, hvor en løs vindueskarm venter på at blive sat fast.
Da Brian ringer på hos Lone, præsenterer han sig og begynder at løsne båndene på sine sko.
”Bare behold skoene på,” siger Lone med et smil. Hun er midlertidigt genhuset fra sin lejlighed og længes efter sin gamle bolig og sine naboer. Men hun ved, at hun vender tilbage til en nyistandsat lejlighed ved årets slutning.
Brian tager sig hurtigt af vindueskarmen og limer den fast med trælim. En lille opgave for ham, men en stor lettelse for Lone. Det er ofte sådan, at de små opgaver fylder meget for beboerne.
"Selvom Lone kun skal bo her midlertidigt, skal alt fungere. Vi vil helst ikke have eksterne håndværkere ind, da det er meget dyre for beboerne, end hvis vi selv løser småreparationerne," forklarer Brian Larsen. Han sætter en ære i sit arbejde og i at hjælpe beboerne.
Mens han er der, bemærker Brian, at hoveddøren har svært ved at smække, og han smører hængslerne med lidt olie.
Kassebil fuld af værktøj
Næste stop er boligområdet Hyrdehøj. Brians kassebil, fuld af værktøj, ruller afsted mod en boligafdeling med ældreboliger. En dørpumpe skal ordnes hurtigt, især fordi der bor mange kørestolsbrugere.
Ekstraregning
Nogle gange støder Brian også på skader, som beboerne selv har lavet. Det resulterer i en ekstraregning ved fraflytning.
"Forleden besøgte jeg en beboer med en skæv køkkenlåge, som han havde forsøgt at rette op. Han havde boret skævt, og skabet var flækket. Det kunne jeg ikke reparere, så det skal han betale for selv. Det er ærgerligt, når han bare kunne have ringet efter mig først," siger Brian med en lille rysten på hovedet.
Psykiske og sociale problemer
Ingen af Brians arbejdsdage er ens. Han kan fortælle mange historier om opgaver, han har løst for beboerne, men også om besøg hos beboere med psykiske og sociale problemer.
"Når jeg møder en beboer, der tydeligt har brug for hjælp, kontakter jeg vores trivselsteam, som hurtigt tager sagen videre til kommunen, hvis det er nødvendigt," fortæller Brian og kigger eftertænksomt ned i græsset.
Det falder Brian naturligt at tage sig af sine medmennesker, og han bliver påvirket, når han møder mennesker i nød.
"Jeg ser desværre flere og flere, der har brug for hjælp, også familier med børn. Mange er ensomme, og jeg kan være den eneste, de taler med den dag. Det rammer mig," fortæller Brian. Han ved, at det betyder noget at tage sig af sine medmennesker, også selvom det ikke står i jobbeskrivelsen.