En nabokonflikt kan være både drænende, indgribende og grænseoverskridende. Og det kan blive nødvendigt at involvere en neutral tredjepart for at komme videre.

Flere almene boligselskaber har ansat konfliktmæglere, der har til opgave at hjælpe beboere videre i nabokonflikter.

Mia Priskorn, der er konfliktmægler hos fsb, hjælper ofte beboere, der er havnet i en konflikt om larm.

”Omkring 90 procent af mine mæglingssager handler om lyd imellem lejligheder. Jeg er i kontakt med beboere, der kan føle sig rigtigt frustrerede. Det gælder både de beboere, der synes, at deres nabo larmer for meget. Og det gælder også for dem, der bliver klaget over. Beboerne kan føle sig invaderede og generede i deres privatliv – af lyde og af naboer, der kan følge for meget med i deres liv,” siger Mia Priskorn og fortsætter.  

”Når en konflikt bliver optrappet, er det helt almindeligt, at vi tillægger den anden part dårlige intentioner. I en nabokonflikt er det således almindeligt, at beboere opfatter naboers lyde som chikanerende og personlige – rettet direkte mod dem. Men nogle gange er der ”bare” tale om et meget lydt etagebyggeri med en del år på bagen, og de lyde, der høres, er mest dagligdagslyde, der ikke har noget med naboen at gøre.”

7 lyde, naboen klager over

  1. Lyder af børn, der løber hen over gulvet, banker legetøj ned i gulvet eller hopper ned fra sofaen.

  2. Musik

  3. Høj lyd på TV'et (fx en nabo, der ikke længere hører så godt)

  4. Møbler, som bliver skubbet hen over gulvet

  5. Folk, der går (tungt) hen over gulvet 

  6. Højlydte skænderier

  7. Lyder af mennesker, der er intime sammen.


De sidste to kan være særligt svære fordi de overskrider de almindelige intimsfærer. Man kommer til at vide mere om sin nabo end man har lyst til at vide. Kilde: Mia Priskorn, konfliktmælger hos fsb.

Mias tre gode råd til at komme videre i en konflikt om larm

Er hjælp af en konfliktmægler ikke en mulighed for dig, og har du forsøgt at løse konflikten selv, kan du tage sagen videre og klage til din kommunes beboerklagenævn, hvis du bor alment. De hjælper bl.a. med at afgøre tvister mellem naboer. Det koster 161 kroner (2023) at indbringe en sag for Beboernævnet. Bor du privat til leje, skal du henvende dig til kommunens Huslejenævn.