Sygdomsramte ’millionærer’ i Nigeria, opkrævninger fra PostNord og underlige mails fra Skattestyrelsen. Alle, der har en emailadresse og et mobilnummer, har oplevet at få henvendelser, der har til formål at snyde dig for penge. Bo Godt kommer med de syv bedste råd til at undgå digital svindel samt de tre bedste råd til, hvad du kan gøre, hvis skaden er sket.
Undrer du dig over, at en mail fra Skattestyrelsen er havnet i dit spamfilter? Får du en sms fra PostNord om, at de tilbageholder din pakke, indtil du har betalt et gebyr – selvom du slet ikke har bestilt en pakke? Eller er du blevet ringet op af et pengeinstitut, der vil have dig til at bekræfte din pinkode? Så har du været udsat for et forsøg på digital svindel.
Med tiden lærer man at spotte nogle af de røde flag, der indikerer, at det er en fupmail eller sms, for eksempel at mails fra offentlige myndigheder pludseligt er fyldt med stavefejl, men de digitale svindlere bliver hele tiden dygtigere og kommer på nye metoder til at franarre dig penge.
Her er syv ting, du altid skal være opmærksom på, når du åbner din mail/sms/tlf.