Vidste du, at vi danskere i gennemsnit flytter seks gange på et helt liv? Det viser tal fra forbrugerstudiet Flyt dig!.
Det gør os til det næstmest flyttende folkefærd i Europa. Derfor er chancen også stor for, at du har prøvet at flytte og kender til den stress og jag, en flytning ofte medfører.
På Bo Godt har vi samlet gode råd og lavet en tjekliste til dig. Både til når du flytter ind, og når du flytter ud. Så behøver du ikke bekymre dig om at glemme noget i farten.
Hvilken vedligeholdelsesordning er jeg på?
Hvis du bor til leje i en almen bolig, er der to forskellige ordninger, der bestemmer, hvem der er ansvarlig for at vedligeholde din lejebolig.
Og det er vigtigt at vide, hvilken ordning du er på, så din lejebolig vedligeholdes efter forskrifterne.
De to forskellige ordninger kaldes A-ordningen og B-ordningen.
Hvis du er i tvivl om, hvilken ordning du hører under, kan du finde svaret i vedligeholdelsesreglementet, som er vedtaget i din boligafdeling. Du finder reglementet på din afdelings hjemmeside.
A-ordning
De fleste almene boligafdelinger bruger A-ordningen, der giver dig pligt til løbende at vedligeholde boligen, imens du bor i den. Du betaler selv for at få arbejdet udført.
Den løbende vedligeholdelse skal sikre, at boligen ikke forringes, bortset fra almindeligt slid og ælde.
Det er ikke vedligeholdelse fx at male køkkenlågerne i dit køkken. Hvis du ønsker at lave forandringer i din bolig, bør du tale med dit boligselskab først.
På A-ordningen skal du som lejer også betale for istandsættelsen, når du flytter fra boligen. Til gengæld overtager boligafdelingen 1 procent af betalingen for hver måned, du bor i boligen.
Hvis du derfor har boet i boligen i 100 måneder, hvilket svarer til 8 år og 4 måneder, skal boligafdelingen betale for hele istandsættelsen.
Hvis du har misligholdt din bolig, skal du dog selv betale for udbedringerne, selvom du har boet i boligen i mere end 100 måneder.
Misligholdelse dækker over manglende vedligeholdelse af boligen, imens du har boet der. Det kan f.eks. være svært ridsede gulve og huller i dørene. Det er synsmanden, der afgør, hvad der er misligholdelse, og hvad der er almindeligt slid og ælde.
B-ordningen
Hører du under B-ordningen er systemet et noget andet. Her flytter du ind i en lejebolig, der ikke er normalistandsat.
Boligen har til gengæld en vedligeholdelseskonto, du kan bruge til at vedligeholde boligen, imens du bor der. Det kan fx være til maling af vægge og lofter, tapetsering og gulvbehandling.
Du indbetaler et månedligt beløb til vedligeholdelseskontoen, imens du bor der. Hvad beløbet er, beslutter beboerne på afdelingsmødet.
Vedligeholdelseskontoen følger med boligen. Du får derfor ikke udbetalt beløbet på kontoen, når du flytter fra boligen. Derfor kan du også opleve, at der står penge på kontoen fra tidligere lejere.
Beløbet til vedligeholdelseskontoen fastsættes pr. kvadratmeter. Størrelsen på beløbet afhænger derfor af, hvor stor en bolig du bor i.
Hvis det er nødvendigt at reparere noget i boligen og der er penge på vedligeholdelseskontoen, kan det ske efter aftale med ejendomskontoret.
Ligesom med A-ordningen skal du selv betale for udbedringerne, hvis du har misligholdt din bolig. Du kan læse mere om misligholdelse hos bl.dk.
Skal du flytte fra en almen lejebolig?
Ligesom det er tilfældet med indflytning, er der også meget at huske på, når man flytter fra en lejebolig.
En fraflytning vil typisk indeholde seks trin:
Trin 1: Lejer/udlejer opsiger (skriftligt) lejemålet med 3 måneders varsel.
Trin 2: Når lejer/udlejer har opsagt lejemålet, skal lejer foretage istandsættelse af lejemålet i henhold til sin kontrakt. Lejer skal udføre denne inden lejemålet overdrages, hvilket sker ved nøgleaflevering.
Trin 3: Lejer fraflytter, rengør og tømmer lejemålet, vær opmærksom på, at fraflytning tælles fra aflevering af nøgler.
Trin 4: Udlejer skal skriftligt indkalde lejer til fraflytningssyn med mindst 1 uges varsel, dog kan der i opsigelsesperioden aftales et kortere varsel.
Trin 5: Udlejer skal senest 2 uger fra fraflytning, afholde et fraflytningssyn. Udlejer skal udarbejde en synsrapport til lejer og udlevere den til selve synet.
Trin 6: Udlejer istandsætter i henhold til kravene, og opgør det økonomiske krav og modregner i depositum, herefter udbetales det resterende depositum til lejer. Der er ingen frist for, hvor hurtigt udlejer skal gøre dette, men typisk 1-2 måneder efter fraflytning.
Kilde: LLO
Tjekliste til rengøring ved fraflytning
Husk at gøre din bolig grundigt ren, inden du flytter ud. Manglende rengøring bliver nemlig betragtet som misligholdelse, og du kan blive bedt om at betale for at få gjort din bolig ren.
Manglende rengøring kan fx være kalk, der ikke er fjernet eller snavsede hvidevarer.
På Bo Godt har vi skrevet en artikel med 15 gode råd til, hvordan du gør rent ved fraflytning, så du undgår at betale ekstra.
Får jeg mit depositum tilbage?
Hvis du passer godt på din bolig, kan du regne med at få dit depositum tilbage, når du flytter.
Udover, at det er en god idé at passe godt på sin bolig og vedligeholde den løbende, er der en række andre ting, det er godt at være opmærksom på, hvis du gerne vil have dit depositum tilbage ved fraflytning.
De ting har vi skrevet om i denne guide til, hvordan du får dit depositum tilbage.