Har du styr på, hvor og hvordan du skal gøre rent, når du flytter fra din lejebolig? På Bo Godt har vi talt med en professionel synsmand og samlet en tjekliste med 15 ting, som er værd at huske, når man fraflytter sin lejebolig.

Der er meget at huske, når man flytter fra en lejebolig. Rengøring er en af dem. Og det kan betale sig at være grundig med gulvmoppen og pletfjerneren.

Din udlejer eller dit boligselskab kan nemlig bede dig betale for en ekstra rengøring, hvis det ikke er gjort grundigt nok.

For at undgå at det sker, har vi talt med synsmand Flemming Hansen fra Nykøbing F. Boligselskab.

Han har været synsmand i fem år, og han har helt styr på, hvor lejerne glemmer at gøre rent ved fraflytning.

Flemming Hansen kommer med sine bedste tip, så du ikke glemmer nullermændene i hjørnet eller snavset i ovnen.

Hvad er et fraflytningssyn?

Når du flytter fra en almen bolig, vil du blive indkaldt til et fraflytningssyn.

Inden fraflytningssynet skal du tømme og rengøre din lejlighed. Ved selve fraflytningssynet vil en synsmand og eventuelt en håndværker komme forbi din bolig og gå den igennem sammen med dig. Det tager omkring en time til halvanden samlet.

Synsmandens arbejde er at undersøge, om der er fejl og mangler ved boligen, som skal udbedres, inden den nye lejer kan flytte ind.

Det er ved fraflytningssynet, at synsmanden kan konstatere, at rengøringen af boligen ikke er tilstrækkelig til, at en ny lejer kan flytte ind.

”Hvis nogen har glemt at gøre noget rent, eller det ikke er gjort tilstrækkeligt rent, skal vi prissætte, hvad det vil koste at få et rengøringsfirma til at komme at gøre det rent. Den eventuelle regning betaler den fraflyttende lejer,” siger synsmand ved Nykøbing F. Boligselskab Flemming Hansen.

Læs mere om ind- og fraflytning i pjecen fra BL - Danmarks Almene Boliger

Hvad bliver glemt i rengøringen?  

I omkring halvdelen af de syn, Flemming Hansen kommer ud til, er rengøringen ikke tilstrækkelig.

Der kan dog være tale om småting, og så betaler lejeren ikke for en stor, omfattende rengøring, fortæller han.

”I de fleste tilfælde er der kun behov for en »let ekstrarengøring«, som vi kalder det,” siger synsmand Flemming Hansen og fortsætter.

”Det betyder, at lejeren har været i gang, men vedkommende har glemt noget.”

Ifølge synsmand Flemming Hansen glemmer lejerne oftest at gøre rent bag og under komfur og køleskab, rundt om vinduer, i skuffer og skabe. Og mange glemmer at fjerne kalk på badeværelset.

”Enkelte gange synes nogen nok, at vi er skrappe, men vi prøver bare at være fair. Det kan hjælpe, at vi spørger dem, om de selv kunne flytte ind i boligen uden at klage. Så kan lejeren godt se, at vi gør det for de nye lejeres skyld. Ligesom vi gjorde det for deres skyld, da de flyttede ind,” siger Flemming Hansen.

Rengøringsvejledning fra boligselskabet

For at undgå at der skal gøres ekstra rent, og at lejeren skal have den ekstra udgift, har Nykøbing F. Boligselskab, hvor Flemming Hansen til dagligt arbejder som synsmand, lavet en rengøringsvejledning til deres fraflyttende lejere.

”Vi prøver at hjælpe vores beboere med at komme hele vejen rundt i rengøringen ved fraflytning, så vi sender dem en rengøringsvejledning med særlige fokuspunkter sammen med synsindkaldelsen,” siger synsmand Flemming Hansen.

Tjekliste: 15 råd til at gøre din bolig ren ved fraflytning

  • Afvaskning af alt træværk

  • Afvaskning af alle døre, dørhåndtag, skuffer og skabe – både indvendig, udvendig og ovenpå

  • Rengøring af radiatorer – husk mellemrum og bagside

  • Afkalkning af håndvask, køkkenvask, toilet, blandingsbatteri, fliser, klinker og bad

  • Alle vinduer pudses indvendigt – husk ramme og vinduesfals (rundt om vinduet)

  • Rengøring af alle gulve. Gulvtæpper og tape skal fjernes

  • Fodpaneler og indfatninger skal være rengjort

  • Emhætte, filter, komfur, køleskab, vaskemaskine og tørretumbler skal rengøres – husk alle overflader samt over/under/bag komfur og køleskab

  • Skuffer i skabe skal tages ud og rengøres bag/under

  • Rengøring af stikkontakter

  • Rengøring af rør

  • Rengøring af udluftningsriste

  • Gardinstænger og persienner skal være fjernet

  • Eventuelt skur, udhus, kælderrum og lignende skal være ryddet og rengjort

  • Hvis der er have/terrasse tilknyttet lejemålet, skal denne være ordnet

Kilde: Nykøbing F. Boligselskab