Britts billige madplan

05. maj 2022

Britts billige madplan

Da ernæringsekspert Britt Nissen på et tidspunkt arbejdede med kontanthjælpsmodtagere, ville hun gerne introducere dem for retter, der var sunde at spise og billige at handle ind til. Hun ledte derfor efter madplaner på nettet, men fandt ingen. I dag driver hun Sund på budget, hvor man altid kan finde opskrifter til sunde og budgetvenlige måltider.




Hvem:
Britt Nissen, 35 år

Hvor: Bor i almen bolig i Himmerlands Boligforening.

Hvad: Har en professionsbachelor i ernæring og sundhed og arbejder på sundhedscenteret i Vesthimmerlands Kommune. I sin fritid driver hun på 4. år bloggen Sundpaabudget.dk og instagramprofilen @sundpaabudget, hvor hun deler sunde, økonomivenlige madplaner.

Hvorfor har du startet en blog med sunde, billige madplaner?

”Jeg startede den, da jeg arbejdede i et aktiveringstilbud for kontanthjælpsmodtagere eller folk, der var uden for arbejdsmarkedet. De skulle have undervisning i sund kost og sund livsstil. Jeg fandt hurtigt ud af, at det kan være udfordrende at få enderne til at hænge sammen, når man samtidig gerne vil spise sundt. Jeg tænkte, at hvis vi kiggede på nettet, så var der nogle madplaner, vi kunne følge. Vi kunne sagtens finde madplaner, der var billige, men så var de ikke sunde. Og hvis de var sunde, så var det med laks og avocado. Så tænkte jeg, at jeg godt selv kunne lave noget. Det var ikke meningen, det skulle være noget stort og vildt og voldsomt, jeg håbede bare, jeg kunne hjælpe nogle få mennesker. Jeg ville vise, at det sagtens kan lade sig gøre at følge kostrådene og leve sundt, samtidig med at det ikke koster en formue.”

Hvad er som tommelfingerregel de billigste, sunde madvarer?

”Grøntsager i sæson er altid billigere at handle. Derudover vil jeg altid gå med kål, fordi det kan bruges både varmt og koldt og i en sandwich, og det holder sig længere, hvorimod en iceberg-salat er død på anden dagen. Det handler om at købe noget, der kan bruges på flere måder, og som kan strække sig over lang tid. Jeg bruger også selv meget tørrede linser og kikærter, fordi det nærmest aldrig bliver for gammelt. Kartofler er også bedre end sit rygte. Det er en af de fødevarer, som har et af de højeste mæthedsindeks. Generelt mætter fiberrige ting meget, det er rugbrød, grove grøntsager, blandt andet broccoli og blomkål. Det giver systemet noget at arbejde med i længere tid.”

Hvad har du altid selv i dit køleskab?

”Jeg har altid æg, ost, sorte bønner og kikærter på dåse, gulerødder, dåsetomater og pitabrød. Ud fra de ting kan jeg lave alt muligt, og det er ting, der kan holde sig længe. Så får jeg både noget grønt, noget protein og lidt fuldkorn. I forhold til ost går jeg altid efter nøglehulsmærket ost. Nøglehulsmærket er en mærkningsform fra Sundhedsstyrelsen, som er en guideline til produkter, der lever op til kostrådene. Det vil sige, at det max må have en vis fedtprocent, en vis mængde sukker og en vis mængde fibre. Det findes på stort set alle fødevaregrupper. Du kan også holde øje med det på dit pålæg, dit frysegrønt og dine færdigretter.”

Hvad har du altid i din fryser?

”Det er måske ikke så budgetvenligt, men jeg har altid kyllingestrimler, der både kan bruges i varme retter og i salater. Jeg har også mange frosne grøntsagsblandinger, hvor der er krydderier på i forvejen. De fylder 1/3 af min fryser. Jeg har også altid rugbrød i fryseren, fordi det er rart altid at kunne tage en skive op. Jeg køber tit brød i Too Good To Go-poser og fryser det ned.”

Hvordan planlægger du dine ugentligt indkøb for at spare penge?

”Jeg handler ind en til to gange om ugen, fordi det er billigere, det er nemmere, og det sparer en masse tid. Særligt, når man bare er sig selv, så er det måske ikke altid lige sjovt at bruge lang tid på at lave mad, så tit står jeg om søndagen og snitter og hakker grønt, så jeg har til hele ugen. Det gælder om at opbevare det rigtigt, så det ikke bliver tørt. Gulerødder kan opbevares i vand, hvis de skal spises hurtigt. Ellers kan man lægge et vådt stykke køkkenrulle i bunden af den boks, hvor man fx opbevarer agurk eller gulerødder, for det er med til at holde på fugten. Jeg snitter til fire dage, og det holder sig fint.”

Rammer du den målgruppe, du havde i tankerne, da du startede din blog?

”Jeg er overrasket over, hvor bredt det rammer. Jeg ved fx, at der er en bankdirektør, som også følger min madplan. Han er i en anden lønningsklasse end dem, som er på kontanthjælp, men det viser hvor mange, der gerne vil spare på madplanen. Det er alternativet til måltidskasserne, som er meget dyre. Her har jeg planlagt det for dig, du skal bare handle ind til det.”

Hvad er dine fem billigste vegetarretter?

Jeg har lavet en billig, vegetarisk madplan, hvor der er aftensmad til 10 kr. per mand per dag:

1. Rodfrugtsuppe med rugbrødscroutoner

Følg linket for at få opskriften på Britts blog Sund på Budget:

https://sundpaabudget.dk/rodfrugtsuppe-m-rugbroedscroutoner/

2. Indisk daal (Indisk gryderet)

Følg linket for at få opskriften på Britts blog Sund på Budget:

https://sundpaabudget.dk/indisk-dahl/

3. Charna Masala med blomkål (Indisk gryderet med kikærter)

Følg linket for at få opskriften på Britts blog Sund på Budget:

https://sundpaabudget.dk/chana-masala-med-blomkaal/

4. Gratinerede bønner med rodfrugtmos

Følg linket for at få opskriften på Britts blog Sund på Budget:

https://sundpaabudget.dk/gratinerede-boenner-med-rodfrugtmos/

5. Kikærtefrikadeller med kåltzatziki og kartoffelbåde

Følg linket for at få opskriften på Britts blog Sund på Budget:

https://sundpaabudget.dk/recipe/kikaertefrikadeller-m-hvidkaalstzatziki-og-kartoffelbaade/