Her er el-sælgernes værste tricks – du aner ikke, du bliver snydt

24. sep 2021

Her er el-sælgernes værste tricks – du aner ikke, du bliver snydt

Elpriserne stiger. Men hvis du bliver ringet op om din elregning – så pas på med at oplyse dit CPR-nummer og din bankkonto.

Foto: Simon Jeppesen og privat

Foto: Simon Jeppesen og privat

De seneste måneder er prisen på strøm banket op, men hvis du bliver ringet op af en flink el-sælger, der vil tale med dig om din elregning – så pas godt på! Flere og flere af os bliver nemlig narret til at skifte energiselskab uden, at vi opdager det. Det ved Karen Søndergaard alt om.

Hun er jurist hos Forbrugerombudsmanden og behandler alle klager over energiselskaber. De sidste 2 år er antallet eksploderet.

Læs også: Sådan undgår du at blive snydt af elsælgere

”Forbrugerne klager især over, at telefonsælgerne lyder som om de ringer fra forbrugerens nuværende energiselskab,” siger Karen Søndergaard.

Karen Søndergaard er jurist hos Forbrugerombudsmanden og behandler alle klager over energiselskaber

”En telefonsælger kan for eksempel sige, at han ringer, fordi forbrugeren har betalt for meget for strøm og skal have penge tilbage. Det passer dog ikke, men forbrugeren oplyser sit CPR-nummer og kontonummer og bliver i stedet tilmeldt et nyt og ofte dyrere energiselskab uden at vide det,” siger hun.

Energiselskabers navne ligner hinanden

Hendes erfaring er, at mange forbrugere er usikre på, hvad deres energiselskab hedder og hvor meget strøm, de selv bruger. Det gør det nok lettere at få folk til at skifte energiselskab.

”El-sælgerne udnytter også, at der er sket flere fusioner og opkøb på elmarkedet, og nogle energiselskaber har navne, der minder meget om hinanden. Det gør det nemmere at forvirre forbrugerne, så de tror, at sælgeren ringer fra forbrugerens nuværende energiselskab. Forbrugerne har ikke en chance for at gennemskue, at de bliver overført til et andet selskab,” siger hun.

Få tilbuddet på mail

Det er kun en lille del af landets mange energiselskaber, der bruger ulovlig markedsføring. Dem melder Forbrugerombudsmanden til politiet, men Karen Søndergaard kan se, at det ulovlige telefonsalg fortsætter. Derfor har hun et par gode råd.

 

Man har også altid 14 dages fortrydelsesret, når man indgår aftaler om telefonen. Men man skal skrive til energiselskabet, at man fortryder aftalen og gemme sine mails.
Karen Søndergaard, jurist hos Forbrugerombudsmanden

”Man må gerne indgå en aftale over telefonen, men jeg ville nok som forbruger bede om at få den sendt på mail først, så man kan læse den i ro og mag,” siger hun.

”Man har også altid 14 dages fortrydelsesret, når man indgår aftaler om telefonen. Men man skal skrive til energiselskabet, at man fortryder aftalen og gemme sine mails. Det er ikke nok at afmelde betalingsservice,” siger Karen Søndergaard.

 

Her er el-sælgernes værste tricks

1. El-sælger: Jeg ringer vedrørende din elregning

Det lyder som om el-sælgeren ringer fra det selskab, hvor du normalt køber strøm. Sælgeren siger for eksempel, at du kan spare penge ved at skifte abonnement. Du tror, at du skifter abonnement i dit nuværende selskab. Men i virkeligheden bliver du skiftet over til sælgerens energiselskab.

2. El-sælger: Du skal have penge tilbage

Du får at vide, at du skal have penge tilbage eller tilmeldes grøn strøm. Derfor bedes du oplyse dit CPR-nummer og din bankkonto. Du tror, at du taler med dit nuværende energiselskab, men det er en el-sælger, der skifter dig over til et andet selskab.

3. El-sælger: Jeg ringer fra et analysefirma

Du tror, du bliver ringet op af en medarbejder fra en statslig institution eller et analysefirma, der vil høre om dit strømforbrug. Men det er en el-sælger, der vil skifte dig over til sit selskab.

4. El-sælger: Dit elselskab er gået konkurs eller fusioneret

El-sælgeren beder om dit CPR-nummer og dine bankoplysninger, fordi dit energiselskab er gået konkurs, blevet opkøbt eller fusioneret. Forklaringen lyder, at du skal skiftes over til et nyt selskab. Det er dog ikke korrekt.

5. El-sælger: Du kan spare en masse penge

El-sælger siger, at du kan spare penge på gebyrer, transport af strømmen, faste afgifter, et tillæg eller en ny lov ved at skifte selskab. Det passer oftest ikke. Prisen stiger i stedet for.

 

Kilde: Forbrugerombudsmandens pressemeddelelser