Per: Håndværkere og pendlere tog vores p-pladser

02. dec 2021

Per: Håndværkere og pendlere tog vores p-pladser

Foto: Claus Bech

Foto: Claus Bech

Per Bach Lauritsen var med til at indføre p-vagter foran blokken. Han har et par gode råd, hvis I overvejer det samme.

Sidste år blev beboerne i Karlemoseparken i Køge trætte af at køre rundt og lede efter et sted at parkere, når de kom hjem fra arbejde.

”Vi har haft rigtigt mange klager over, at der ikke var parkeringspladser nok på vores grund, og så satte vi os ned i bestyrelsen og sagde, hvad kan vi gøre ved det?” fortæller Per Bach Lauritsen. 

Han er formand for den store almene boligafdeling med 679 lejligheder og cirka 500 parkeringspladser. Det lyder måske som mange p-pladser, men det er det ikke.  Ligesom i resten af Danmark får beboerne flere biler, og flere familier får mere end en bil. På 10 år er der kommet over en halv million flere personbiler i Danmark.

Men der var også et andet problem. Beboernes videoovervågede parkeringspladser blev snuppet af folk, der kom udefra.

”Det var for eksempel pendlere, der ikke ville holde ved togstationen. Der kom også håndværkere og stillede deres håndværkerbil her om natten. Hver morgen kom de så tilbage og parkerede deres fire personbiler i stedet for,” siger Per Bach Lauritsen.

 

Det var for eksempel pendlere, der ikke ville holde ved togstationen. Der kom også håndværkere og stillede deres håndværkerbil her om natten. Hver morgen kom de så tilbage og parkerede deres fire personbiler i stedet for.”
Per Bach Lauritsen, formand for afdelingsbestyrelsen i Karlemosejparken

Beboere tog kontrol over deres parkeringspladser

Sådan er det ikke mere. Det har afdelingsbestyrelsen sat en stopper for med nye regler. I dag er Karlemoseparkens p-pladser kun for beboere, registrerede gæster eller bilister med et kort ærinde som for eksempel pizzabudet. Afdelingsbestyrelsen har hyret et parkeringsselskab til at stå for kontrollen. Nu tjekker en parkeringsvagt jævnligt området og udsteder afgifter til de bilejere, der ikke må holde der.

Det har givet beboerne flere p-pladser, men det betyder også, at beboere selv kan få en afgift, hvis de parkerer forkert.

”Selvfølgelig er der også nogle beboere, der får en afgift og bliver sure, men hvis der er en god forklaring og de for eksempel har skrevet et tal forkert, så bliver forklaringen godtaget af parkeringsselskabet, og de slipper for at betale afgiften.”

Derfor har han et par gode råd til andre, der overvejer at hyre et parkeringsselskab.

”Man skal huske, at man får p-vagter for at hjælpe beboerne – ikke for at straffe dem. Og det skal parkeringsselskabet være enige i. Parkeringsselskabet skal være til at tale med, så der for eksempel ikke skal betales p-afgift ved enkelte dumme småfejl, som hvis de skriver et tal fra nummerpladen forkert, når de booker p-plads til en gæst,” siger han.

Afdelingsbestyrelsen sletter ikke afgifter

Det andet råd er, at afdelingsbestyrelsen ikke skal kunne afgøre, om en beboer kan få sin afgift annulleret. Det er parkeringsselskabets opgave, fordi alle beboere skal behandles lige.

”Der er mange, der ringer til mig og tror, jeg kan slette en afgift, men det kan jeg ikke. Vi har aftalt i bestyrelsen, at vi ikke kan slette afgifter,” siger Per Bach Lauritsen.

Der er også beboere, der spørger, om hvorfor parkeringsselskabet skal have alle pengene fra parkeringsafgifterne.

”Det skal de, fordi de passer vores regler og sørger for, at folk parkerer ordentligt. Afgifterne går til deres administration og lønninger. Det havde vi slet ikke råd til, hvis vi selv skulle gøre det.”

 

Pers 5 gode råd om p-kontrol

1. Man skal huske, at man får p-vagter for at hjælpe beboerne – ikke for at straffe dem.

2. Både parkeringsselskabet og afdelingsbestyrelsen eller boligselskabet skal i aftalen være enige om, at målet med p-kontrollen er at lave parkeringspladser frie til beboerne og undgå, at udefrakommende tager pladserne.

3. Derfor skal parkeringsselskabet være til at tale med, så der for eksempel ikke skal betales p-afgift ved enkelte dumme småfejl, som hvis de skriver et tal fra nummerpladen forkert, når de booker p-plads til en gæst.

4. Afdelingsbestyrelsen skal ikke sagsbehandle p-afgifter eller afgøre, om en beboer kan få sin parkeringsafgift annulleret. Det er parkeringsselskabets opgave.

5. Sørg for god information til beboere og tydelige skilte før p-kontrollen starter.

 

FAKTA

Flere familier får bil og flere får mere end en bil

Danskerne har fået over en halv million flere personbiler de sidste 10 år.