Ikke at røre sig er en langt større dræber end overvægt

09. apr 2021

Ikke at røre sig er en langt større dræber end overvægt

40 procent af danskerne er blevet mindre fysisk aktive under corona.

Foto: Foto: Simon Jeppesen

Foto: Foto: Simon Jeppesen

Der har ikke kun været stilstand på skoler, restauranter og i nattelivet under corona. Også vores kroppe har vi tilsyneladende lukket ned for.

I en ny undersøgelse, A&B-Analyse har lavet for Bo Godt, svarer 40 procent af danskerne, at de er blevet mindre fysisk aktive under corona.

Tallet kan endda være en underrapportering, vurderer læge Rasmus Køster-Rasmussen fra Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.

"Jeg synes, 40 procent er mange, men min fornemmelse er, at det faktisk kan være endnu flere. For vi sidder derhjemme og arbejder, og børnene skal ikke bevæge sig hen til skolen. Det, at vi ikke har den daglige tur frem og tilbage til vores gøremål, betyder jo meget for vores fysiske aktivitetsniveau," siger han.

Statens Institut for Folkesundhed vurderer, at inaktivitet tegner sig for otte procent af alle dødsfald.

Til sammenligning tegner et højt BMI sig for to procent. Det er altså farligere ikke at bevæge sig end at være overvægtig. 

Inaktivitet er en langt større dræber end eksempelvis overvægt, og kan også ødelægge dit mentale helbred. Foto: Simon Jeppesen

Muskelmassen skrumper

Når vi går fra at være måske relativt aktive til at være stillesiddende - eller måske endda liggende - skrumper vores muskelmasse ret hurtigt.

"Dermed svækkes vi også i forhold til vores fysiske formåen i det daglige. De fleste yngre kan stadig støvsuge, købe ind, gå op og ned af trapper og så videre, men for ældre har inaktivitet stor betydning. Der skal ikke meget til, før man taber funktionsniveau. Det ser vi også, når folk indlægges på hospitalet. Hvis man har ligget i sengen en uge, skal der virkelig meget til for at få folk i gang igen," forklarer Rasmus Køster-Rasmussen.

Han understreger, at det gælder for os alle sammen, at muskelmassen svækkes, men jo ældre man bliver, desto mindre kapacitet har man i sin fysik.

Inaktivitet giver smerter

Bliver kroppen ikke brugt, sker der også det, at man får smerter i den, siger Rasmus Køster-Rasmussen.

"Når man har mindre muskelmasse, og ens sener og muskler er svage, ja så får man ondt i ryggen, og kan få smerter i hele kroppen."

Bruger vi derimod kroppen, ja så bliver den stærkere, ligesom vi også sænker risikoen for, at få grimme ting som hjerte-kar-sygdomme, diabetes og blodpropper.

"Fysisk aktivitet sænker blodtrykket og kolesteroltallet, og det mindsker risikoen blodpropper. Så det at bevæge sig er sundt for både hjertet, kredsløbet og kroppen," siger Rasmus Køster-Rasmussen og nævner også, at fysisk aktivitet kan bidrage til, at modvirke en række forskellige kræftformer.

Tæl kilometer fremfor kilo

Ikke nok med, at løb, gang, cykling og andet er godt for vores fysik, sænker smerter og øger velværet. Det er også godt for det mentale helbred.

"Man har målt på, om folk får det bedre mentalt af fysisk aktivitet, og det gør de. Det har vist sig at have en terapeutisk effekt mod eksempelvis depression og angst," siger Rasmus Køster-Rasmussen.

Samlet set, er det altså en skidt udvikling, hvis corona har gjort os ugidelige og inaktive.

Og ifølge Rasmus Køster-Rasmussen er inaktivitet faktisk en af de største trusler mod folkesundheden. 

"Bortset fra rygning er fysisk inaktivitet den største enkeltstående trussel mod folkesundheden. Samtidig er det noget, vi relativt let kan gøre noget ved. Vi bruger alt for lang tid på at bekymre os om vægt, og om hvorvidt folk er for tykke. Vi har ingen gode metoder til at skabe varige vægttab, men vi har stærk evidens for, at fysisk aktivitet øger sundheden markant. Derfor skal man ikke tælle kilo, men kilometer."

Tre gode råd til mere bevægelse

  • Brug telefonen: Brug skridttælleren på din telefon, og sæt mål for, hvor meget længere du vil gå i næste uge. Skru stille og roligt op
  • Vær sammen med andre: Gå, løb, eller dyrk sport med andre. Har man lavet en aftale, og er der noget socialt samvær, der trækker, er det meget lettere at komme afsted
  • Få bevægelse ind i hverdagen: Gå i stedet for at tage bussen, hop på cyklen, når du skal købe ind og tag trapperne i stedet for elevatoren. Vælg fysisk aktivitet til.

Inaktiv under corona 

  • 40 procent siger, at de er kommet i dårligere fysisk form under corona
  • 10 procent siger, de er kommet i bedre fysisk form

Kilde: A&B Analyse.