Billige, sunde madpakker

22. apr 2021

Billige, sunde madpakker

Kostvejleder Helle Kofoeds to favoritmadpakker til børn og voksne er både billige, nemme at lave og sunde at spise.

Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

 

Hvem: Helle Kofoed, kostvejleder på egen klinik, 63 år

Hvor: Silkeborg

På nettet: Hjemmeside www.hellekofoed.dk

 

Pitabrød med fyld

Du kan selv bage dem, men hvis du ikke har tid, så kan du købe dem. Du kan få dem for en 10'er i Rema, eller hvor du nu handler ind, så det er forholdsvis billig mad.

Start med at riste brødene, så de er lækre de timer senere, når du skal spise dem. De bliver lidt mere knasende. Brug brødristeren eller ovnen.

Smør pitabrødet med noget smørelse, du kan lide, det kan fx. være pesto eller mayonnaise.

Fyld det grønne i: Det kan være agurk, gulerodsråkost, salatblade eller spinatblade, majs, ærter, avocado, syltede rødbeder, agurker eller løg.

Fyld proteinet i: Fx. hårdkogt æg, kylling, feta eller laks

Så har du allerede et måltid med nogle gode sunde ting, der smager af noget.

 

_______________________________________________________


Madpandekager med fyld

Du kan selv bage dem eller købe dem, hvis du foretrækker det. Hvis du bager dem selv:

2 æg, 2 dl mælk, 90 gr. mel, lidt salt, fedtstof til stegning.

Ingredienserne piskes sammen, fedtstof smeltes på panden inden stegningen.

Smør dem med fx. pesto, dressing, eller mayonnaise.

Fyld dem med grøntsager. Det kan være rå grøntsager, men hvis du har nogle dampede gulerødder eller broccoli til overs fra aftensmaden, kan du sagtens pakke det i.

Fyld dem med protein: fisk, skaldyr, ost, æg eller kød.

Fyld pandekagerne hjemmefra og rul dem ind i madpapir, så de holder sig.

 

________________________________________________________

Derfor skal du spise godt med grøntsager

Det er vigtigt at have en syre-base balance i kroppen. Grøntsager og frugt giver base til kroppen, hvor stort set alt andet giver syre. Hvis man er en stor kødspiser, så kræver det en masse grøntsager for at balancere det. Der er også mange sunde vitaminer og mineraler i grøntsager.

Rent biokemisk danner protein syre i kroppen. Vi skal have protein, så det er helt naturligt, der bliver dannet syre i kroppen, men grøntsagerne giver base og balance. Hvis man kun får syre, kan man i ekstreme tilfælde få urinsyregigt.

Du får det bedre af at spise grøntsager. Din fordøjelse bliver bedre, og du får renset ud i kroppens affaldsstoffer. Du får fibre fra grøntsager. Der er også fibre i brød, men brød er syredannende.

FAKTA


Godt gnavegrønt

Gulerødder, bladselleri og peber, blomkål og broccoli er godt som gnavegrønt. Tomater og agurker bliver lettere slatne.


Rist brødet

Består dine madpakker som regel af den klassiske rugbrødsmad, så gør det lidt lækkert for dig selv og rist brødet. Du behøver ikke nøjes med en flad rugbrødsmad med leverpostej,

Fyld det med grønt og top det med fx. tunsalat eller æg. Hvis du ikke kan lide grønt på brødet, så spise gnavegrønt ved siden af.